Rob De Lange

Rob de Lange studeerde Onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht. Daarna was hij 15 jaar wetenschappelijkmedewerker/universitair docent bij de Vakgroep Onderwijskunde van diezelfde universiteit. De belangrijkste inhoudelijke thematieken waar hij zich mee bezig heeft gehouden zijn onderwijs en de reproductie van maatschappelijke ongelijkheid en onderwijs en allochtonen. Vanaf 1990 is Rob verbonden aan Hogeschool Utrecht (HU) als docent op de vakgebieden Journalistiek, Voorlichting, Communicatiemanagement en Methoden & Technieken van het sociaalwetenschappelijk onderzoek. Sinds 2005 is hij werkzaam bij de Faculteit Educatie van de HU als docent en ontwikkelaar van methoden en technieken van het sociaalwetenschappelijk onderzoek bij het Seminarium voor Orthopedagogiek en de Masteropleiding Dovenstudies. Sinds 2005 is Rob ook als universitair docent verbonden aan de Afdeling communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam. Hij is gepromoveerd op public affairs en lobby.
Sinds november 2007 is Rob de Lange verbonden aan het Lectoraat Dovenstudies. Zijn onderzoek richt zich
op de sociologische aspecten, achtergronden en positie van doven in Nederland en hun belangenbehartiging.

publicicaties:
De Lange, R. (1985). Minderhedenonderzoek: Aapjes kijken? Migrantenstudies, 1(2), 16-35.

De Lange, R. (1986). Pygmalion en allochtone leerlingen. Comenius, 24(6), 432-452.

De Lange, R. (2008). Voorstel voor een lobbyplan ten behoeve van de Commissie Erkenning Nederlandse Gebarentaal. Niet gepubliceerd adviesrapport. Afdeling communicatiewetenschap, Universiteit van Amsterdam.

De Lang, R. & Rupp, J.C.C. (1992). Ethnic background: social class or status? Developments in school attainment of the children of immigrants in The Netherlands. Ethnic and Racial Studies, 15(2), 284-303.